Vertalen van Engelse formule naar Nederlands

elmacay

Board Regular
Dag allemaal,

Is er een mogelijkheid om een Engelse formule, zoals die gepost worden hier, in je Nederlandse Excel te zetten, zodat Excel de hele formule omzet naar de Nederlandse equivalent? Het gaat bijvoorbeeld om deze formule:

=INT((A1-SUM(MOD(DATE(YEAR(A1-MOD(A1-2,7)+3),1,2),{1E+99,7})*{1,-1})+5)/7)

Ik heb de vertalingen voor INT, SUM etc., en je moet volgens mij ook de komma's vervangen door puntkomma's, maar toch pakt Excel hem niet.

Er moet toch een makkelijke manier zijn?

Groetjes,

Elmacay

Excel Facts

Create a chart in one keystroke
Select the data and press Alt+F1 to insert a default chart. You can change the default chart to any chart type
Dag allemaal,

Is er een mogelijkheid om een Engelse formule, zoals die gepost worden hier, in je Nederlandse Excel te zetten, zodat Excel de hele formule omzet naar de Nederlandse equivalent? Het gaat bijvoorbeeld om deze formule:

=INT((A1-SUM(MOD(DATE(YEAR(A1-MOD(A1-2,7)+3),1,2),{1E+99,7})*{1,-1})+5)/7)

Ik heb de vertalingen voor INT, SUM etc., en je moet volgens mij ook de komma's vervangen door puntkomma's, maar toch pakt Excel hem niet.

Er moet toch een makkelijke manier zijn?

Groetjes,

Elmacay

=INTEGER((A1-SOM(REST(DATUM(JAAR(A1-REST(A1-2;7)+3);1;2);{1E+99,7})*{1,-1})+5)/7)

Upvote 0
Hallo,

De formule zoals door Aladin gepost werkt ook voor mij. Niet voor jou?

In de "recommended links and add-ins" vind je overigens een formulevertaler.

Enkele weken geleden heb ik de mijne ontwikkeld, iets makkelijker hanteerbaar naar mijn mening. (een andere Nederlander heeft hem ook al getest) Principe: formule plakken, knopje drukken en klaar! Als je deze wil gebruiken, voel je dan vrij om me een email te sturen met "Formula Translator".
Klik op "email" onder mijn posts.

beste groeten,
Erik

Upvote 0
Beste Erik,

Bedankt nog voor de add-in van de translator. De Table It ga ik waarschijnlijk ook wel gebruiken, maar pas bij volgende vraag op forum. De translator is erg cool, maar na het indrukken van 'Formula to Sheet' zet de translator het in Excel met een ' voor de formule, en die moet je er dan handmatig uithalen. Klopt dat/wat is daar de gedachte achter?

Groetjes, Elmacay

Upvote 0
De translator is erg cool, maar na het indrukken van 'Formula to Sheet' zet de translator het in Excel met een ' voor de formule, en die moet je er dan handmatig uithalen. Klopt dat/wat is daar de gedachte achter?
Het ' teken bleek in de meeste gevallen toch gewenst. Als je in de toekomst ondervindt dat je liever dadelijk de formule will plakken, laat dan maar weten. Misschien denk ik er dan weer over na... (mogelijk extra optie)
Als je een formule rechtstreeks plakt, gaat Excel die berekenen. Dat geeft soms problemen: als er bijvoorbeeld een kringverwijzing is, zit je meteen met een foutmelding.

Met Table-It worden de formules rechtstreeks geplakt zoals je ze uit een thread (Table-It of mogelijk andere layout) haalt.

beste groeten,
Erik

Upvote 0

Forum statistics

Threads
1,223,966
Members
452,666
Latest member
AllexDee

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back