Ta data ur ett diagram

pellets

New Member
Hej!
Jag har ett problem: jag vill att excel skall plocka data ur ett diagram för att sedan använda just detta datat i en formel. Datat jag vill ha fram finns naturligtvis inte på en angiven punkt utan lite hät och där i diagrammet. Är detta ens möjligt att göra??

Excel Facts

Add Bullets to Range
Select range. Press Ctrl+1. On Number tab, choose Custom. Type Alt+7 then space then @ sign (using 7 on numeric keypad)
Hej och välkommen!

Jag förstår inte riktigt vad du vill göra så det är svårt att svara. Du kan inte ta data direkt ur det grafiska diagrammet men du kan förmodligen räkna ut det med en formel t.ex. om du menar fån en trendlinje. (Om du inte kan använda källdatan direkt förstås).

Försök förklara lite närmare vad du försöker åstadkomma.

Upvote 0
Hej!

Jo det är så att diagrammet jag har visar hur en slang förändras i längd när man blåser upp den med tryckluft, jag har cirka 10st mätpunkter men behöver nog 2-300 för att reda ut problemet. Om man inte kan använda diagrammet kanske man kan låta excel räkna ut vad värdet skall bli men jag vet inte hur. Diagrammet ser ut ungefär som en snedskuren ost. Jag utgår från två tabeller där den ena är lastvikten och den andra är slangens sammandragning i %, jag skulle vilja få fram sammandragningens värde vid alla vikter från 0-570kg. Blev detta tydligare?

//Björn

Upvote 0
Excel har flera statistiska funktioner som du kan använda t ex LINEST (REGR) eller TREND.

Du kan också lägga in en trendlinje i diagrammet. Om du sedan högerklickar på trendlinjen, formattera och väljer "display equation on chart" så ser du formeln som används. Den kan du sedan använda för att räkna ut dina saknade punkter.

Upvote 0
Det är ju kanon

Jag får sätta mig och se hur jag kan bära mig åt, men en trendlinje skall jag väl kunna få till på ngt sätt antar jag. Vi får se..... Jag hör av mig med resultatet.

//Björn

Upvote 0

Forum statistics

Threads
1,223,956
Members
452,661
Latest member
Nonhle

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back