Summerande kalkylblad, summarize'd worksheet SWE&ENG

lill

New Member
To find the ENG version se below...

[SWE]

Hejsan

Jag är ute efter att ha flera kalkylblad, där jag kan fylla i enligt följande:

Blad Bestick
Artnr, benämning, á-pris, antal, summerande pris
1234 Kniv 12 1 12
5678 Gaffel 15 2 30

Blad Porslin
2341 Fat 20 1 20
8567 Skål 30 0 0

Och sedan vill jag ha ett summernade Excelblad, där alla rader (hela raden) som har ett värde i kolumnen värde skall återfinnas...

Blad Summerande
1234 Kniv 12 1 12
5678 Gaffel 15 2 30
2341 Fat 20 1 20
================= 4 == 62 ====

[ENG]

Hi

I am trying to get the "line" from many worksheets (when the have a value in one column) to a summarized worksheet:

Worksheet Cuterly
Artnr, Name, á-price, quantity, summarized price
1234 Knife 12 1 12
5678 Fork 15 2 30

Worksheet China
2341 Dish 20 1 20
8567 Bowl 30 0

And I want all the lines (in the diffrent worksheets) with any value in the quantity column to show up in the summarized worksheet so I can summarize all the "wanted" information in one nic worksheet...
(like below)

Worksheet Summarized
1234 Knife 12 1 12
5678 Fork 15 2 30
2341 Dish 20 1 20
=============== 4 === 62 ====

Hope someone can help me with this...

Excel Facts

What is the last column in Excel?
Excel columns run from A to Z, AA to AZ, AAA to XFD. The last column is XFD.
Hej och välkommen Daniel.

Det bästa (och enklaste) jag kan komma på här är en pivottabell. Redan i första steget i guiden kan du välja att konsolidera data från flera olika källor, I det här fallet olika tabeller på olika kalkylblad.

Upvote 0
Hejsan fairwinds

Det skall finnas en "enkel" metod via formler... Har för mig att det kan typ heta "leta rad" eller liknande... Men sedan skall man ju få in resten...

Och tyvärr funkade det inte så bra på den pivo delen, kunde inte få till det...

Upvote 0
Enkel och enkel...

Om du i summeringsbladet redan har en lista med alla de unika artikelnummren och benämningarna och gärna också något som talar om i vlket blad man skall hitta de olika produkterna så går det att lösa enkelt. I annat fall så blir det tämligen komplexa formler och jag skulle i så fall råda dig till att försöka få pivot tabellen att fungera i stället.

Du kan väl försöka förtydliga vilken information som finns tillgänglig i summeringsbladet.

Upvote 0
Enkel och enkel...

Om du i summeringsbladet redan har en lista med alla de unika artikelnummren och benämningarna och gärna också något som talar om i vlket blad man skall hitta de olika produkterna så går det att lösa enkelt. I annat fall så blir det tämligen komplexa formler och jag skulle i så fall råda dig till att försöka få pivot tabellen att fungera i stället.

Du kan väl försöka förtydliga vilken information som finns tillgänglig i summeringsbladet.

Hejsan fairwinds

Vill börja med att tacka för att Du försöker hjälpa mig.

Idagsläget så finns det inget på summerings bladet, då den skall ju hämta allt dynamiskt från de andra bladen.

Och jag har tyvärr inte möjligheten att ha allt på 1 blad, samt att jag vill ju få det att uppdateras dynamikt...

Väll även förtydliga att man kanske inte skall hänga upp sig så mycket på hur jag har gjort raderna, utan mer att jag är ute efter...

Om en kolumn (i mitt fall Antal) innehåller ett värde, så skall hela raden denna rad i ex. Blad Bestick. Hämtas dynamiskt till summerade bladet...

Måste jag någonstans ställa vilka blad som formeln skall söka i, så är det inget problem, för jag vet ju vilka blad jag har skapat.

Vet inte om Du finner något nyttigt på denna sida, för jag förstår inte riktigt hur jag skall få till det...

http://www.xldennis.com/tabellhanterng.htm

Upvote 0
Hej igen!

Som jag tidigare sade så är en lösning med formler då vi inte har någon ursprungs data mycket krånglig. Testa macrot i nedanstående tråd:

http://www.mrexcel.com/board2/viewtopic.php?t=199676&highlight=consolidate+data+different+worksheets

Det borde göra ungefär vad du vill. Sen kan vi ju alltid modifiera det lite.

Jodå jag känner till Dennis utmärkta sida men vad jag kan minnas har han ingen direkt lösning på ditt problem där. Dennis brukade hålla till en del på detta forum men numer så tror jag att han tillbringar mer tid i den riktiga världen. :wink:

Upvote 0