SUMMA.OM

Stromma

Board Regular
Hej & Hallå

Jag har en uträkning i cell K27 som ser ut så här:
=Summa(L27)/J27*100

Uträkningen fungerar och visar rätt svar, 80, i cell K27. Mitt problem är att när det inte finns något värde i de celler som formeln refererar till så visar cell K27: #####.

Jag är säker på att detta beror just på att referens cellerna är tomma och att jag därför behöver en SUMMA.OM istället som endast gör kalkyleringen under förutsättning att cell L27 är större än 0.

Jag postade den här frågan i Excel forumet och fick svar, men dessa fungerar inte och jag antar att det beror på att jag behöver en formel på Svenska?

Tacksam för alla tips och idéer.

Mvh - Roger

Excel Facts

Convert text numbers to real numbers
Select a column containing text numbers. Press Alt+D E F to quickly convert text to numbers. Faster than "Convert to Number"
Hej Dennis!

Laddar ned FF-Translator nu... :)

Jag förstår inte hur jag har kunnat missa den :oops:

Tack för formeln, men den fungerar inte för mig, jag prövade den innan jag postade...hmm...kanske är något galet med min Office installation?

Jag har haft en del problem med diverse program samt med Outlook Express på senaste tiden, och jag har fått en känsla av att dom hänger ihop med Office installationen...

Jag har i och för sig löst problemet för nu med en VB kod:
Code:
With Sheets("Arbets Order").Range("K27")
   If Sheets("Arbets Order").Range("L27") = "" Then
   Sheets("Arbets Order").Range("K27") = ""
   Else
   If Sheets("Arbets Order").Range("J27") = "" Then
   Sheets("Arbets Order").Range("K27") = ""
   Else
   If Sheets("Arbets Order").Range("L27") > 0 Then
   Sheets("Arbets Order").Range("K27") = Sheets("Arbets Order").Range("L27") / Sheets("Arbets Order").Range("J27") * 100
   End If
   End If
   End If
   End With
vilket i och för sig fungerar, men det känns lite onödigt.

Å andra sidan så är det ingen risk att någon "deletar" formeln av misstag med VB.

Tack för hjälpen!

/Roger

Upvote 0
Hej!

Är det inte så att du skall testa om J27 är tom?

=OM(J27="";"";(L27/J27)*100)

Div / 0 ger ju ett fel. Inte tvärt om.

Upvote 0
Hej fairwinds

Jo det är riktigt, jag var ute efter att testa om J27 är tom. Formeln som Dennis skrev fungerar, utom i följande fall:
Om jag skriver ett värde i J27 och L27så presenteras svaret i K27. Men om jag sedan tar bort värdet i J27 medans det i L27 är kvar, så får jag: ####..

Jag antar att det optimala är att testa både J27 och L27, och bara göra uträkningen under förutsättning att dom innehåller ett värde. Har försökt att komma upp med en formel för detta utan att lyckas en så länge....

Nu hade jag dessutom lite problem med min installation igår , vilket gjorde att jag inte fick det att fungera överhuvudtaget (löst efter om installation), och pga det så gjorde jag en VB lösning som fungerade just då, men det känns lite onödigt då det räcker med en formel.

Fråga:
Om jag skriver en formel på Svenska i en ArbetsBok som sedan används på en Svensk PC med Engelsk programvara, kommer den inte att fungera då?

/Roger

Upvote 0
Roger,

Du kan skriva en svensk formel och därefter skicka den till en person som har amerikansk version så visas den engelska versionen. Vice versa fungerar också.

Undantaget är om du använder dig av funktioner i tilläggsprogrammet Analysis Toolpak.

Vad var det för fel vid installationen?

=OM(ELLER(L27=""J27="2);"";(L27/J27)*100)

Upvote 0
Hej Dennis

Jag antar att du menar att den visar den engelska versionen under förutsättning att man skickar formeln i en ArbetsBok, som sedan öppnas i en Engelsk version?

Installationen ja, jag har egentligen inte hittat något som tyder på att det skulle ha varit något fel där. Å andra sidan så fungerar det efter ominstallationen så... Det skapas dock en hel del tmp filer i windows & systembiblioteket, så oavsett orsaken så påverkar felet minnen eller processor.

Jag passade på att bota upp på en diskett och virussökte för att se om jag kunde hitta några ev virus innan systemet startar upp, utan resultat. Installerade om hela PC'n för en månad sedan och rensade då disken med Partition Magiq för att vara säker på att den var "ren" till installationen.

Jag har haft problem med både office & div program en tid och jag tror att det är ett hårdvaruproblem. Jag är inte helt säker, men jag tror att det är en av följande tre saker:

1. För dålig strömförsörjning, vilket kan resultera i både minnes & processor problem.

2. Någon, eller samtliga minnen är skadade.

3. Processorn är skadad.

Testade minnena för mindre än en månad sedan utan att det var något fel.

Processorn har jag inte provat, skall göra det nästa vecka.

Strömförsörjningen, eller något som påverkar den är mitt bästa tips. Bl.a. pga av att processorn har gått upp ca 5 grader i snitt arbetstemp den sista tiden. Det tråkiga blir i så fall att hitta orsaken då dagens grafik & ljudkort drar ganska stora mängder ström. I det fallet kan det bero på i princip vad som helst, och resultatet om jag inte hittar felet är att något säkert går sönder ganska snart.

Man får vara glad att man är medveten om problemet så att man kör backupen så fort man gör några större ändringar.

Vem vet, den kanske lagar sig självt...å andra sidan kan man visst vinna på lotto också...har jag hört!

Tack för hjälpen & för tipset om översättaren, fungerade ypperligt!

/Roger

Upvote 0
Jag har hört att det är en fördel om formler mm finns i en arbetsbok :lol:

Lycka till med datorn :-D

Upvote 0

Forum statistics

Threads
1,223,941
Members
452,652
Latest member
eduedu

We've detected that you are using an adblocker.

We have a great community of people providing Excel help here, but the hosting costs are enormous. You can help keep this site running by allowing ads on MrExcel.com.
Allow Ads at MrExcel

Which adblocker are you using?

Disable AdBlock

Follow these easy steps to disable AdBlock

1)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the icon in the browser’s toolbar.
2)Click on the "Pause on this site" option.
Go back

Disable AdBlock Plus

Follow these easy steps to disable AdBlock Plus

2)Click on the toggle to disable it for "mrexcel.com".
Go back

Disable uBlock Origin

Follow these easy steps to disable uBlock Origin

2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back

Disable uBlock

Follow these easy steps to disable uBlock

2)Click on the "Power" button.
3)Click on the "Refresh" button.
Go back
Back